اللقاء التاسع للهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد مع مراكز ضمان الجودة بالجامعات المصرية تحت عنوان:  “شراكة إستراتيجية ووحدة هدف”

 التاريخ: الاثنين

30/9/2019

المكان: جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

أسماء السادة الحضور

أ.م.د /أحمد علام- مدير مركز ضمان الجودة

د.فايقة ابراهيم – نائب مديرمركز ضمان الجودة

الهدف

تمثيل جامعة فاروس بالإسكندرية فى لقاءات الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد

تمثيل جامعة فاروس فى اللقاء التاسع للهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد للسادة مديرى مراكز ضمان الجودة بالجامعات المصرية : والذى نظمته الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد لتبادل الخبرات : شراكة إستراتيجية ووحدة هدف بجامعة مصر للعلوم و التكنولوجيا وذلك فى يوم الإثنين الموافق  30/9/2019.

ورشة عمل التقويم الذاتى للبرامج التعليمية لكليات ومعاهد التعليم العالى

 التاريخ: الثلاثاء-الاربعاء -الخميس

2- 4/7/2019

” جامعة فاروس بالإسكندرية – D017 ” :المكان

أسماء السادة الحضور

لفيف من القيادات الأكاديمية وأعضاء هيئة التدريس بمختلف كليات الجامعة

الهدف

  • يهدف هذا البرنامج إلي تطوير معارف المشاركين ومهاراتهم ودعم اتجاهاتهم الإيجابية بما يمكنهم من القيام بإعداد ومراجعة التقويم الذاتى للبرامج العليمية لكليات ومعاهد التعليم العالي .
  • زيادة حلقة التواصل بين الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ومركز ضمان الجودة بجامعة فاروس بالإسكندرية.

 

إيمانا من مجلس الأمناء ورئيس جلمعة فاروس بالإسكندرية بأهمية نشر ثقافة الجودة وفى إطار خطة تنمية المهارات والقدرات قام مركز ضمان الجودة تحت إشراف السيدة الأستاذة الدكتورة/ نورهان فناكى نائب رئيس الجامعة لشئون التعليم والطلاب بعقد ورشة عمل بعنوان “ التقويم الذاتى للبرامج التعليمية لكليات ومعاهد التعليم العالى ” بالتعاون مع الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد والتى حاضر فيها أ.د. مديحة واصف المدرب المعتمد من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ،  وتم إنعقاد ورشة العمل فى رحاب جامعة فاروس فى الفترة من الثلاثاء الموافق 2/7/2019 إلى الخميس 4/7/2019 بقاعة (D017) وذلك لعدد 25 متدرب من القيادات الأكاديمية وأعضاء هيئة التدريس من مختلف كليات الجامعة ، ويهدف هذا البرنامج إلي تطوير معارف المشاركين ومهاراتهم ودعم اتجاهاتهم الإيجابية بما يمكنهم من القيام بمهام الدعم الفنى و المراجعة الخارجية لمؤسسات التعليم العالي بكفاءة للاعتماد البرامجى.

 

تمثيل جامعة فاروس فى المؤتمر الدولى السادس لجودة التعليم ” بين التخطيط الدولى ..والتنفيذ الإقليمى” فى يوم الأربعاء الموافق 12/6/2019وذلك بحضور كل من أ.د. نورهان فناكى نائب رئيس الجامعة لشئون التعليم والطلاب والمشرف على مركز ضمان الجودة، أ.م. أحمد علام مدير مركز ضمان الجودة، د. فايقة إبراهيم نائب مدير مركز ضمان الجودة .

أهداف المؤتمر:

  • تبادل الخبرات ونشر الممارسات الجيدة في مجال ضمان جودة التعليم .
  • تعزيز دور الهيئة الريادى على المستويين الإقليمي والدولي .
  • استشراف آليات وطرق لتحسين استجابة التعليم لاحتياجات سوق العمل الحالية والمستقبلية.
  • تعزيز الشراكات على المستويات المحلية والإقليمية والدولية.

محاور المؤتمر:

  • التدويل وضمان جودة التعليم .
  • جدول أعمال الاطار الأفريقى لضمان جودة التعليم .
  • دور ضمان جودة التعليم في عام التعليم .
  • التعليم القائم على الجدارات والنقلة النوعية: تعليم المهن الصحية أنموذجا .
  • دور ضمان جودة التعليم الفنى في تحسين الاستجابة لاحتياجات سوق العمل الحالية والمستقبلية .
  • اللقاء الثامن للهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد للسادة مديرى مراكز ضمان الجودة بالجامعات المصرية : والذى نظمته الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد لتبادل الخبرات : شراكة إستراتيجية ووحدة هدف بجامعة طنطا  وذلك فى يوم الإثنين الموافق  15/4/2019.

اللقاء السادس للهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد للسادة مديرى مراكز ضمان الجودة بالجامعات المصرية : والذى نظمته الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد لتبادل الخبرات : شراكة إستراتيجية ووحدة هدف تحت عنوان “ريادة الأعمال ومهارات التوظيف” بجامعة فاروس يوم الأربعاء الموافق 2/5/2018 .

اللقاء السابع للهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد للسادة مديرى مراكز ضمان الجودة بالجامعات المصرية : والذى نظمته الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد لتبادل الخبرات : شراكة إستراتيجية ووحدة هدف تحت عنوان “نظرة شاملة على الإعتماد البرامجى” بجامعة أسيوط  وذلك فى يوم الأحد الموافق  22/12/2018.

اللقاء الخامس للهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد للسادة مديرى مراكز ضمان الجودة بالجامعات المصرية لتبادل الخبرات: شراكة إستراتيجية ووحدة هدف تحت عنوان “أثر الإعتماد فى مؤسسات التعليم العالى” بجامعة بنها يوم الإثنين الموافق 27/11/2017 .

تمثيل الجامعة بحضور المؤتمر الخامس للهيئة والذى تم إنعقاده فى يومى 21-22/4/2017تحت  عنوان ضمان جودة التعليم: تأملات آفاق تطلعات. كما شمل المؤتمر ثلاث ورش عمل من أهمها – –ورشة المعايير القومية الأكاديمية المرجعية لقطاع الهندسة: إرشادات ونصائح خاصةبالتطبيق :. الجمهور المستهدف: أعضاء هيئة التدريس بكليات الهندسة والمهتمين والباحثين، وتستهدف الورشة طرح الإصدار الجديد لمعايير قطاع الهندسة، القائمة على الكفايات، والتدريب على آليات وإجراءات تطبيقه . والتى حضرها فريق من كلية الهندسة بجامعة فاروس.

  • مشاركة وفد من جامعة فاروس بالحضور بالمؤتمر الرابع للهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد بعنوان ” مد الجسور وتعزيز الثقة ” وذلك فى الفترة من 23 : 24 /4/2017.

تمحور المؤتمر الدولي الرابع للهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد حول كيفية معالجة التحديات والقضايا في مجال التعليم فى ظل مشاركة قطاع عريض من المعنيين ، ويأتي المؤتمر الدولي الرابع للهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد والمنوط بها ضمان جودة التعليم استجابة لتلك التحديات، ومن ثم كان عنوان المؤتمر : ” مد الجسور وتعزيز الثقة

أهداف المؤتمر:

  • تبادل الخبرات ونشر الممارسات الجيدة في مجال ضمان جودة التعليم.
  • تعزيز دور الهيئة الريادي بما هى الكيان المستقل للاعتماد على المستوى المحلي.
  • استشراف آليات وطرق لتعزيز مشاركة مجال الصناعة في التعليم فى ظل الأهمية المتنامية للمستقبليات.
  • تدشين معايير الهيئة لاعتماد الجامعات.
  • الوقوف على مستجدات الإطار المصري للمؤهلات.
  • وضع مسودة لخارطة طريق جديدة للتحول إلى التعليم القائم على الكفايات

محاور المؤتمر :

  • استشراف التحديات والفرص فى ظل مشهد متغير للتعليم.
  • آليات سد الفجوة بين متطلبات سوق العمل ومخرجات نظام التعليم.
  • مساءلة المجتمع لمؤسسات التعليم ومسؤلياته.
  • قيادة التغيير: من الأهداف إلى التقويم الذاتي التأملي.
  • الاعتراف الدولي من مؤسسات ضمان الجودة.
  • اعتماد الجامعات

اللقاء الثالث مع مراكز ضمان الجودة بالجامعات المصرية – شراكة إستراتيجية ووحدة هدف بعنوان الممارسات الجيدة لمراكز ضمان الجودة بجامعة الزقازيق يوم الأربعاء الموافق 12/10/2016 .

كليات معتمدة

كلية طب الأسنان

26-8-2019 تم بحمد الله تعالى حصول كلية الأسنان على الإعتماد من قبل الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد الإثنين

كلية الصيدلة

حصلت كلية الصيدلة والتصنيع على الإعتماد من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتما د بتاريخ 21/3/2016

كلية الهندسة

حصلت كلية الهندسة على الإعتماد من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتما د بتاريخ 13/3/2018

كلية السياحة وإدارة الفنادق

حصلت كلية السياحة وإدارة الفنادق على الإعتماد من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والإعتما د بتاريخ 30/7/2018

كليات مؤهلة للتقدم للإعتماد

اللغات والترجمةالصيدلة والتصنيع الدوائى
للمرة الأولى تجديد إعتماد
الفنون والتصميمالدراسات القانونية
للمرة الأولى للمرة الثانية

Why did you go to PUA for student exchange?

The chance to visit Africa, and more specific an Arab country with so much history as Egypt has, made the decision very easy. PUA offered the necessities and quality needed for my bachelor thesis to be conducted.

How long was the exchange period?

The exchange lasted 8 weeks in total.

How have you been chosen for the exchange?

Prof. Andrew Martin from KTH scouted for students to participate in a collaboration with PUA and KTH, me and my colleagues applied and were accepted.

What do you think are the differences between studying at PUA and KTH?

The difference is a more direct contact or line of communication in PUA compared to KTH. The relationships between pupils and professors are more personal than in KTH. Moreover, the learning is more of a practical character in PUA than in KTH, where the approach is often more theoretical and is conducted to bring discussion.

Did PUA staff, professors, researcher and others that you met been helpful and easy to communicate, discuss and cooperate

They have been excellent in supporting all causes, the communication line is very clear and everyone, including students, are very generous and show great hospitality. Our Egyptian colleagues, whom we collaborate with, have excellent knowledge in their field and are easy to discuss with.

Read More

Why did you go to (KTH Royal Institute of Technology) for staff exchange?

The main objectives of this mobility are:
- Explore the master program in Electrical Engineering in KTH.
- Investigate the availability of joint undergraduate projects submission.
- Acquire new teaching and learning skills from KTH.
- Reinforcement the cooperation between KTH and PUA.

How long was the exchange period?

A month.

How have you been chosen to this visit?

Through a presentation in front of the vice president and the international relations coordinator of PUA University. The presentation includes my goals to this grant of the Erasmus+ staff mobility program and this is done after the submission of the motivation letter and my CV to them.

Read More

Why did you go to the School of Pharmacy, University of Eastern Finland for staff exchange?

I consider the visit to the School of Pharmacy, UEF, as a lifetime experience that I believe it is a milestone in my career. It is a significant opportunity to discover innovative and different teaching and research techniques as well as to explore new foreign culture that is definitely motivational and very inspirational to my career

How long was the exchange period?

The exchange period was 8 days

How have you been chosen to this visit?

The journey started after my motivation letter was selected by Prof. Dr. Maged ElGhazouly, Dean of the Faculty of Pharmacy and Drug Manufacturing. I was one of 5 lecturers who were chosen to present their motivations to contribute in such exchange program in front of Prof. Dr. Mahmoud Mohey ElDin, President of Pharos University in Alexandria and Prof. Dr. Nourhan Fanaky, Vice President for Education and Students Affairs.

How do studies and researches at School of Pharmacy, University of Eastern Finland differ in comparison to your previous experience?

I think they are different in the time and resources available for their research. In addition, most of them are working as a multidisciplinary team which collaborate together for successful publications

Read More

Why did you go to KTH for staff exchange?

To gain more experience about teaching methods, to get introduced to a new culture, to widen my professional network, to know more about the curriculum of the courses in the KTH and compare it to ours in PUA. My main mission was about the BIM courses to transfer the way of teaching and to know all the courses that are taught in the KTH as PUA is starting to teach this new technology.

How long was the exchange period?

It was one month.

How have you been chosen to this visit?

I have been chosen through a process that started by a call to all the staff members for whoever wants to submit a motivation letter to be chosen. Then there was an interview with the faculty of engineering dean and head of departments. Then there was an interview with the head of international relations and the representatives of university’s president.

How do studies and researches at KTH differ in comparison to your previous experience?

It differs a lot as the number of years for the university education at the KTH are 3 for bachelor degree and most of the students there continue post graduate studies for 2 years to complete their master’s degree. One of the great differences is that all the master or PhD thesis are concerned with the industry to solve problems or to renovate the technology of construction.

Read More

Why did you go to (Royal Institue of Technology KTH) for staff exchange?

My trip was part of a grant of the Erasmus+ Staff Mobility Program. The main purpose of the trip was to adopt new teaching methods, interactive learning methods and assessment methods. In addition, visit the laboratories and workshops. Another personal purpose was to network with people interested in the field of my PhD research and exchange knowledge with them.

How long was the exchange period?

The exchange period was for 10 days.

How have you been chosen to this visit?

I applied for it at the PUA. The application included a motivation letter, my CV and a valid IELTS certificate. Then I have done a presentation on the purpose of my application to this visit. The attendees of the presentation were the Vice President of the PUA and the International Relations Coordinator at the PUA.

Read More

Why did you go to (KTH)for staff exchange?

I went there as a part of ICM program among the agreement between KTH and PUA

How long was the exchange period?

10 days

How do studies and researches at (KTH) differ in comparison to your previous experience?

There educaltional system consists of 3-years program BSc and 2 years Msc. The computer and electrical engineering are merged in one schoo;

Did (KTH) staff, professors, researcher and others that you met been helpful and easy to communicate, discuss and cooperate

Yes,

Could you describe a regular day as a student or teacher at (KTH)?

Student : attend lectures and lab sessions Teacher : give lectures, participate in meetings related to research projects

What was the best part of your experience at (KTH)?

Meeting with master programs directors and advanced abs

Read More

What made you chose PUA to study?

Being best authentic private university in Alexandria with highly qualified cooperative Teaching staff from professors to demonstrators is reason enough for anyone to join your University.

Why did you go to (University of Eastern Finland) for student exchange?

In my opinion, the university announced for scholarship was a great opportunity to discover their teaching methods and facilities whilst still student in PUA, as well as experience first-hand the European scandanavian culture.

How long was the exchange period?

About four months since 3rd/sept/2018 to 20th/dec/2018

How have you been chosen for the exchange?

By assessing applicant English proficiency, recommendation letter from my professors, motivation letter and interviews was also done to assess student social and academic background as well as their overall character.

Read More

What made you chose PUA to study?

I choose Pharos University because it is one of the top 10 universities in the Republic of Egypt and its close relationship between other international universities, especially the Royal Institute of Technology (KTH)

Why did you go to (KTH) for student exchange?

To gain experience of travel without parents and self-reliance and to see the cultures of other countries

How long was the exchange period?

It was 3 months

How have you been chosen for the exchange?

I think because I worked hard to study architecture and got the highest grades and excelled at the University of Pharos

Read More

What made you chose PUA to study?

Because of the excellent educational level offered by pharos university.

Why did you go to (KTH) for student exchange?

To gain a new experience and knew the difference between education in Egypt and abroad.

How long was the exchange period?

3 months

How have you been chosen for the exchange?

I was nominated by my department then I have passed the language test and an interview with university administration.

What do you think are the differences between studying at PUA and (KTH)?

The biggest difference is that students there depend on themselves a lot in the education.

Read More

What made you chose PUA to study?

I choose Pharos University to study because I knew about the agreement dual bachelor degree from both KTH and PUA which gives international exposure. Also its one of the best University for the education perspectives.

Why did you go to KTH for student exchange?

To gain experience, knowledge. Also to explore different cultures and know the least technology and trend in architecture.

How long was the exchange period?

3 months

How have you been chosen for the exchange?

First I have been writing my CV and motivation letter. Second I have been through 2 interviews and English test.

Read More

What made you chose PUA to study? 

 I choose Pharos University to study because it is one of the universities that help on producing good generations.

 Why did you go to (KTH) for student exchange?

To gain experience and knowledge from other countries that could help me in my future sake concerning the Architecture Engineering. 

How long was the exchange period? 

3 months 

How have you been chosen for the exchange? 

 By owning high grades, good communication skills and language.

Read More

Why did you go to PUA for student exchange? 

  I heard about the transportation project from my teacher at KTH. I chose PUA for exhange to write my bachelor thesis.

How long was the exchange period?  

3 months. 

 How have you been chosen for the exchange?

By my teacher at KTH. 

What do you think are the differences between studying at PUA and (KTH)? 

  I have nit participated in any courses but otherwise, there are differences such as school rules, computer lab.

Did PUA staff, professors, researcher and others that you met been helpful and easy to communicate, discuss and cooperate.  

Yes, they have been helpful all the period and it was easy to communicate with them.  

Read More

What made you chose PUA to study?

Because it is one of best universities in Alexandria.

Why did you go to KTH Royal Institute of Technology in Stockholm for student exchange?

It was a good chance to gain experience.

How long was the exchange period?

Three months.

How have you been chosen for the exchange?

I have been chosen by my professors.

What do you think are the differences between studying at PUA and KTH Royal Institute of Technology in Stockholm?

The students at KTH is more independent.

Read More

What made you chose PUA to study?

As Pharos is one from the best universities in Egypt, it was recommended for me.

Why did you go to (KTH) for student exchange?

It was the best chance ever to learn a lot about everything, their way of studying, their work during their lectures and tutorial.

How long was the exchange period?

It was for 3 months.

How have you been chosen for the exchange?

I was able to get the highest grades so that I could get my professors' nomination and I worked hard on it

Read More