يهدف التدريب الصيفي إلى تزويد الطلاب بفرص لممارسة العمل في الصيدليات المجتمعية والصيدليات الإكلينيكية بالمستشفيات وشركات تصنيع الأدوية. يمد التدريب الصيفي الطالب بالمعرفة ليشمل المجتمع وتجربة الحياة الحقيقية. سوف يتعلم الطلاب تحويل دور الصيدلي من ممارسين موجهين نحو المنتجات إلى ممارسين محورهم المريض ويكونوا قادرين على مواجهة تحديات العلاج الدوائي المعقدة للمرضى. التدريب الصيفي يعزز الطلاب ليصبحوا صيادلة مستعدين بشكل جيد ومستدام كممارسين في الرعاية الصحية المهنية بعد التخرج.

يوفر التدريب الميداني الصيفي لطلاب الصيدلة ممارسة مستدامة للصيدلة في مختلف مجالات مهنة الصيدلة.

يوفر التدريب الميداني الصيفي مجالات تدريب عالية الكفاءة لطلاب الصيدلة لاكتساب خبرة حقيقية في ممارسة الصيدلة وتعزيز مشاركة المجتمع

التدريب الصيفي في كلية الصيدلة يتم على فصلين دراسيين بعد السنة الثالثة والرابعة بمجموع 360 ساعة (12 ساعة معتمدة). التدريب الصيفي للسنة الثالثة هو متطلب لتدريب الفرقة الرابعة ويشمل التدريب على الصيدليات المجتمعية، بينما يوسّع طلاب الفرقة الرابعة مجالات التدريب لتشمل المستشفيات وشركات الأدوية ومندوبي الدعاية الطبية بالإضافة إلى الصيدليات المجتمعية. تظهر النتيجة النهائية على أنها NP (ناجح بلا تقدير) أو NF (راسب بلا تقدير). جميع الطلاب الذين يجتازون التدريب الصيفي المطلوب يتم منحهم شهادات من الكلية. جميع سجلات التدريب يمكن استرجاعها في قاعدة البيانات الإلكترونية.

التدريب الصيفى لطلاب الفرقة الثالثة

ينقسم التدريب الصيفى للطلاب فى هذة المرحلة الى ثلاثة اقسام من التدريب الميدانى و هى تدريب الصيدلية الداخلية و تدريب الصيدلية المجتمعية باللاضافة الى ورشة عمل خاصة باليقظة الدوائية

تدريب الصيدلية الداخلية

و يهدف هذا النوع من التدريب لاعداد الطالب ليكون ملما بالحالات الشعائة و التى يتعامل معها الصيدلى فى
الصيدليات الاهلية. و يتم ذللك من خلال مشاركة جميع اقسام الكلية . يتضمن التقييم فى هذا التدريب ان يقوم الطالب بعمل بحث عن بعض المعلومات الدوائية و مناقشة و عرض و تمثيل للحالات التى صادفت الطالب خلال فترة التدريب .و يتم ذللك فى صيدلية تعليمية خاصة بالكلية تحاكى الصيدليات المتواجدة على ارض الواقع بالاضافة الى مكتبة الكلية

ورشة عمل عن اليقظة الدوائية

الهدف من التدريب على اليقظة الدوائية هو تعريف الطلاب باهمية المراقبة الفعالة لجميع الادوية. يتم تنظيم ورشة العمل من قبل العاملين في المركز المصري لليقظة الدوائية في الإسكندرية. يقوم خلالها الطلاب بالمشاركة فى البحث فى موضوعات مهمة متعددة و التى تتضمن استخدام السرد القصصى ، وتصميم الجرافيك ، الفيديو ، والنشرة الإعلانية هذا بالاضافة انه من المقرر ان يزور الطلاب المركز المصرى لليقظة الدوائية بالاسكندرية.

تدريب الصيدلية المجتمعية

الهدف من تدريب الصيدلية المجتمعية هو تطبيق الطالب للمعرفة والمهارات في الممارسة الصيدلية اليومية كصيدلى محترف في الرعاية الصحية الاولية . حيث يتم توزيع كل طالب على عضو هيئة تدريس كمشرف على التدريب الصيفى للطالب. على كل طالب ضرورة احضار الكتيب الخاص بالتدريب الصيفى من بداية التدريب. و يكون المشرفون مسؤولون عن التأكد من أن الطالب يقوم بالتدريب وفقا لمجموعة من معايير المتابعة و من ثم تقديم تقرير إلى اللجنة المسؤلة عن التدريب الصيفى . يتم تقييم الطلاب من خلال صيادلة باماكن التدريب بالاضافة للمشرفين من اعضاء هيئة التدريس وفقا لمعايير تقييم قياسية . هذا بالاضافة لضرورة إجتياز الطالب لامتحان خاص بعد إنتهاء فترة التدريب.

التدريب الصيفي الخاص بطلاب الفرقة الرابعة بكلية الصيدلة والتصنيع الدوائي:

يتضمن التدريب الصيفي الخاص بطلاب الفرقة الرابعة أربع مجالات تدريبية وهي كالتالي: التدريب بالصيدليات الأهلية، والتدريب بالمستشفيات، والتدريب بمصانع الأدوية بالإضافة إلى المقررات التي يقدمها مركز الإعداد المهني وريادة الأعمال بالجامعة.

التوعية:

يحضر جميع طلاب الفرقة الرابعة بكلية الصيدلة والتصنيع الدوائي أسبوع التوعية الخاص بالتدريب الصيفي وذلك قبل بداية التدريب. حيث يتم دعوة محاضرين من مجالات التدريب الصيفي المختلفة – من ضمنها المستشفيات والصيدليات الأهلية ومصانع الأدوية – للتوعية ببرامجهم التدريبية والقواعد المنظمة للتدريب الصيفي بمؤسساتهم والتي يتوجب على الطلاب إتباعها.

التدريب بالصيدليات الأهلية:

يهدف التدريب الصيفي بالصيدليات الأهلية إلى الاستفادة من المعرفة والمهارات التي اكتسبها الطالب أثناء الدراسة بالكلية وتطبيقها على أرض الواقع بالصيدليات الأهلية. حيث يتم تحديد مشرف خاص بالتدريب الصيفي من الكلية لكل طالب. ويجب على كل طالب أن يحضر كتيب التدريب الصيفي أثناء التدريب بالصيدلية الأهلية. كما يجب على مشرفي التدريب من الكلية متابعة الطلاب أثناء التدريب الصيفي تحت مظلة لجنة التدريب الصيفي بالكلية ووفقا لإجراءاتها المحددة. يتم تقييم الطلاب عن طريق المسؤولين عن التدريب بالصيدليات الأهلية ومشرفي التدريب الصيفي من الكلية وذلك وفقا لمعايير محددة. هذا ويجب على الطلاب اجتياز امتحان في نهاية التدريب الصيفي.

التدريب بالصيدليات الأهلية:

يهدف التدريب الصيفي بالصيدليات الأهلية إلى الاستفادة من المعرفة والمهارات التي اكتسبها الطالب أثناء الدراسة بالكلية وتطبيقها على أرض الواقع بالصيدليات الأهلية. حيث يتم تحديد مشرف خاص بالتدريب الصيفي من الكلية لكل طالب. ويجب على كل طالب أن يحضر كتيب التدريب الصيفي أثناء التدريب بالصيدلية الأهلية. كما يجب على مشرفي التدريب من الكلية متابعة الطلاب أثناء التدريب الصيفي تحت مظلة لجنة التدريب الصيفي بالكلية ووفقا لإجراءاتها المحددة. يتم تقييم الطلاب عن طريق المسؤولين عن التدريب بالصيدليات الأهلية ومشرفي التدريب الصيفي من الكلية وذلك وفقا لمعايير محددة. هذا ويجب على الطلاب اجتياز امتحان في نهاية التدريب الصيفي.

تدريب صيدليات المستشفيات

الهدف من التدريب على الصيدليات في المستشفيات هو اتاحة فرص للطلاب للتدريب على الصيدلة السريرية لمدة 60 ساعة بما في ذلك وحدة العناية المركزة ووحدة التغذية الوريدية الكاملة وعلاج الأورام وأمراض الكلى وصيدليات المرضى الداخليين والخارجيين و ذلك للحصول على خبرات سريرية مهنية مباشرة. في عام 2018 ، تعاقدت الكلية مع 5 مستشفيات في الإسكندرية، و هى:
• مستشفى القوات المسلحة مصطفى كامل
● مستشفى جامعة الإسكندرية
● مستشفى راس التين البحري
• مستشفيات وزارة الصحة
● مستشفى السلامة
و يتم تقييم الطلاب من قبل المشرفين في المستشفيات وتقديم عرض باور بوينت بناءً على المعرفة المكتسبة من التدريب الذي تشرف عليه لجنة التدريب الصيفي.

تدريب مصانع الأدوية

يهدف التدريب في مجال الصيدلة الصناعية إلى تزويد الطلاب بالممارسة في مختلف قطاعات صناعة الأدوية ، بما في ذلك البحث والتطوير والإنتاج ومراقبة الجودة وضمان الجودة والتسويق. في عام 2018 ، شاركت ست شركات أدوية في الإسكندرية في التدريب، و هى:
● شركة فاركو بي للصناعات الدوائية
● الشركة المصرية الأوروبية للأدوية
● شركة برج للأدوية
● شركة فاروفارما الدوائية
● شركة الاسكندرية للادوية
● شركة العامرية الدوائية
يتم تقييم الطلاب من قبل المشرفين في الشركة والمشرفين بالكلية وفقًا لنماذج التقييم القياسية. يحتاج الطلاب أيضًا إلى اجتياز اختبار بعد التدريب.

Medical Rep Training

The Pharmaceutical industry is considered to be one of the most important industries all over the world due to its strong link between the industry, physicians and patients. Medical Representative is the most visible person in pharmaceutical marketing. The training empowers students with the skills that will enable them to face the challenges in the pharmaceutical market and.provides students opportunities to explore the sales and marketing for various pharmaceutical products from different companies, including Sanofi Aventis,Tabuk, AstraZenaca, Pfizer, Bayer and Apex.

ورشة عمل عن اليقظة الدوائية

الهدف من التدريب على اليقظة الدوائية هو تعريف الطلاب باهمية المراقبة الفعالة لجميع الادوية. يتم تنظيم ورشة العمل من قبل العاملين في المركز المصري لليقظة الدوائية في الإسكندرية. يقوم خلالها الطلاب بالمشاركة فى البحث فى موضوعات مهمة متعددة و التى تتضمن استخدام السرد القصصى ، وتصميم الجرافيك ، الفيديو ، والنشرة الإعلانية هذا بالاضافة انه من المقرر ان يزور الطلاب المركز المصرى لليقظة الدوائية بالاسكندرية.

Pharmacy Cup Competition

The aim of the competition is to reinforce community pharmacy practice in a simulating manner. Students gain experiences by using cases encountered daily in a real pharmacy through competition by groups representing different local community pharmacies. All the student actors/actresses and inspectors fill evaluation rubric sheets immediately after each case and participating students are given feedback immediately after each act to benefit from the appropriate response for that particulate case. Discussion sessions between the faculty staffs, evaluators and students are done at the end of each day. The winner team is awarded a Pharmacy Cup by the Dean, Prof. Dr. Maged El Ghazouly.

Mini Workshop

The mini workshop provides pharmacy students a practice-based activity which is supporting the taught courses. Students have to complete a 4-station round in one hour duration. This workshop is designed to allow students to practice hands-on the materials.

Intended Learning Outcomes (ILO)

  • Demonstrate appropriate techniques of individual capsule filling in the compounding pharmacy
  • Prepare drugs for intramuscular (IM) and subcutaneous (SC) administration
  • Use Pharmacruise program for inventory management
  • Learn how to measure blood pressure using a sphygmomanometer

CEDC COURSES

All midsenior students are required to enroll general courses offered by PUA Carrier Development and Entrepreneurship Center (CDEC) from the following course list to enhance student’s sustainable skills and empower student’s career development and entrepreneurship.
• entrepreneurship
• leadership
• interpersonal communication
• time management
• interview skills
• cv writing
• team building

SUMMER TRAINNIG ORIENTATION

All midsenior students attend a summer training orientation week before starting the summer training. Speakers from various training fields including hospital, community pharmacy and pharmaceutical companies are invited to share insights of their training programs and regulations that students should follow at the training sites.

Why did you go to PUA for student exchange?

The chance to visit Africa, and more specific an Arab country with so much history as Egypt has, made the decision very easy. PUA offered the necessities and quality needed for my bachelor thesis to be conducted.

How long was the exchange period?

The exchange lasted 8 weeks in total.

How have you been chosen for the exchange?

Prof. Andrew Martin from KTH scouted for students to participate in a collaboration with PUA and KTH, me and my colleagues applied and were accepted.

What do you think are the differences between studying at PUA and KTH?

The difference is a more direct contact or line of communication in PUA compared to KTH. The relationships between pupils and professors are more personal than in KTH. Moreover, the learning is more of a practical character in PUA than in KTH, where the approach is often more theoretical and is conducted to bring discussion.

Did PUA staff, professors, researcher and others that you met been helpful and easy to communicate, discuss and cooperate

They have been excellent in supporting all causes, the communication line is very clear and everyone, including students, are very generous and show great hospitality. Our Egyptian colleagues, whom we collaborate with, have excellent knowledge in their field and are easy to discuss with.

Read More

Why did you go to (KTH Royal Institute of Technology) for staff exchange?

The main objectives of this mobility are:
- Explore the master program in Electrical Engineering in KTH.
- Investigate the availability of joint undergraduate projects submission.
- Acquire new teaching and learning skills from KTH.
- Reinforcement the cooperation between KTH and PUA.

How long was the exchange period?

A month.

How have you been chosen to this visit?

Through a presentation in front of the vice president and the international relations coordinator of PUA University. The presentation includes my goals to this grant of the Erasmus+ staff mobility program and this is done after the submission of the motivation letter and my CV to them.

Read More

Why did you go to the School of Pharmacy, University of Eastern Finland for staff exchange?

I consider the visit to the School of Pharmacy, UEF, as a lifetime experience that I believe it is a milestone in my career. It is a significant opportunity to discover innovative and different teaching and research techniques as well as to explore new foreign culture that is definitely motivational and very inspirational to my career

How long was the exchange period?

The exchange period was 8 days

How have you been chosen to this visit?

The journey started after my motivation letter was selected by Prof. Dr. Maged ElGhazouly, Dean of the Faculty of Pharmacy and Drug Manufacturing. I was one of 5 lecturers who were chosen to present their motivations to contribute in such exchange program in front of Prof. Dr. Mahmoud Mohey ElDin, President of Pharos University in Alexandria and Prof. Dr. Nourhan Fanaky, Vice President for Education and Students Affairs.

How do studies and researches at School of Pharmacy, University of Eastern Finland differ in comparison to your previous experience?

I think they are different in the time and resources available for their research. In addition, most of them are working as a multidisciplinary team which collaborate together for successful publications

Read More

Why did you go to KTH for staff exchange?

To gain more experience about teaching methods, to get introduced to a new culture, to widen my professional network, to know more about the curriculum of the courses in the KTH and compare it to ours in PUA. My main mission was about the BIM courses to transfer the way of teaching and to know all the courses that are taught in the KTH as PUA is starting to teach this new technology.

How long was the exchange period?

It was one month.

How have you been chosen to this visit?

I have been chosen through a process that started by a call to all the staff members for whoever wants to submit a motivation letter to be chosen. Then there was an interview with the faculty of engineering dean and head of departments. Then there was an interview with the head of international relations and the representatives of university’s president.

How do studies and researches at KTH differ in comparison to your previous experience?

It differs a lot as the number of years for the university education at the KTH are 3 for bachelor degree and most of the students there continue post graduate studies for 2 years to complete their master’s degree. One of the great differences is that all the master or PhD thesis are concerned with the industry to solve problems or to renovate the technology of construction.

Read More

Why did you go to (Royal Institue of Technology KTH) for staff exchange?

My trip was part of a grant of the Erasmus+ Staff Mobility Program. The main purpose of the trip was to adopt new teaching methods, interactive learning methods and assessment methods. In addition, visit the laboratories and workshops. Another personal purpose was to network with people interested in the field of my PhD research and exchange knowledge with them.

How long was the exchange period?

The exchange period was for 10 days.

How have you been chosen to this visit?

I applied for it at the PUA. The application included a motivation letter, my CV and a valid IELTS certificate. Then I have done a presentation on the purpose of my application to this visit. The attendees of the presentation were the Vice President of the PUA and the International Relations Coordinator at the PUA.

Read More

Why did you go to (KTH)for staff exchange?

I went there as a part of ICM program among the agreement between KTH and PUA

How long was the exchange period?

10 days

How do studies and researches at (KTH) differ in comparison to your previous experience?

There educaltional system consists of 3-years program BSc and 2 years Msc. The computer and electrical engineering are merged in one schoo;

Did (KTH) staff, professors, researcher and others that you met been helpful and easy to communicate, discuss and cooperate

Yes,

Could you describe a regular day as a student or teacher at (KTH)?

Student : attend lectures and lab sessions Teacher : give lectures, participate in meetings related to research projects

What was the best part of your experience at (KTH)?

Meeting with master programs directors and advanced abs

Read More

What made you chose PUA to study?

Being best authentic private university in Alexandria with highly qualified cooperative Teaching staff from professors to demonstrators is reason enough for anyone to join your University.

Why did you go to (University of Eastern Finland) for student exchange?

In my opinion, the university announced for scholarship was a great opportunity to discover their teaching methods and facilities whilst still student in PUA, as well as experience first-hand the European scandanavian culture.

How long was the exchange period?

About four months since 3rd/sept/2018 to 20th/dec/2018

How have you been chosen for the exchange?

By assessing applicant English proficiency, recommendation letter from my professors, motivation letter and interviews was also done to assess student social and academic background as well as their overall character.

Read More

What made you chose PUA to study?

I choose Pharos University because it is one of the top 10 universities in the Republic of Egypt and its close relationship between other international universities, especially the Royal Institute of Technology (KTH)

Why did you go to (KTH) for student exchange?

To gain experience of travel without parents and self-reliance and to see the cultures of other countries

How long was the exchange period?

It was 3 months

How have you been chosen for the exchange?

I think because I worked hard to study architecture and got the highest grades and excelled at the University of Pharos

Read More

What made you chose PUA to study?

Because of the excellent educational level offered by pharos university.

Why did you go to (KTH) for student exchange?

To gain a new experience and knew the difference between education in Egypt and abroad.

How long was the exchange period?

3 months

How have you been chosen for the exchange?

I was nominated by my department then I have passed the language test and an interview with university administration.

What do you think are the differences between studying at PUA and (KTH)?

The biggest difference is that students there depend on themselves a lot in the education.

Read More

What made you chose PUA to study?

I choose Pharos University to study because I knew about the agreement dual bachelor degree from both KTH and PUA which gives international exposure. Also its one of the best University for the education perspectives.

Why did you go to KTH for student exchange?

To gain experience, knowledge. Also to explore different cultures and know the least technology and trend in architecture.

How long was the exchange period?

3 months

How have you been chosen for the exchange?

First I have been writing my CV and motivation letter. Second I have been through 2 interviews and English test.

Read More

What made you chose PUA to study? 

 I choose Pharos University to study because it is one of the universities that help on producing good generations.

 Why did you go to (KTH) for student exchange?

To gain experience and knowledge from other countries that could help me in my future sake concerning the Architecture Engineering. 

How long was the exchange period? 

3 months 

How have you been chosen for the exchange? 

 By owning high grades, good communication skills and language.

Read More

Why did you go to PUA for student exchange? 

  I heard about the transportation project from my teacher at KTH. I chose PUA for exhange to write my bachelor thesis.

How long was the exchange period?  

3 months. 

 How have you been chosen for the exchange?

By my teacher at KTH. 

What do you think are the differences between studying at PUA and (KTH)? 

  I have nit participated in any courses but otherwise, there are differences such as school rules, computer lab.

Did PUA staff, professors, researcher and others that you met been helpful and easy to communicate, discuss and cooperate.  

Yes, they have been helpful all the period and it was easy to communicate with them.  

Read More

What made you chose PUA to study?

Because it is one of best universities in Alexandria.

Why did you go to KTH Royal Institute of Technology in Stockholm for student exchange?

It was a good chance to gain experience.

How long was the exchange period?

Three months.

How have you been chosen for the exchange?

I have been chosen by my professors.

What do you think are the differences between studying at PUA and KTH Royal Institute of Technology in Stockholm?

The students at KTH is more independent.

Read More

What made you chose PUA to study?

As Pharos is one from the best universities in Egypt, it was recommended for me.

Why did you go to (KTH) for student exchange?

It was the best chance ever to learn a lot about everything, their way of studying, their work during their lectures and tutorial.

How long was the exchange period?

It was for 3 months.

How have you been chosen for the exchange?

I was able to get the highest grades so that I could get my professors' nomination and I worked hard on it

Read More