مؤتمر Nile TESOL

انشطة داخل الفصل الدراسى

  • 1) لعبة المقعد الساخن

وهو نشاط رائع لمراجعة الكلمات داخل الفصل الدراسي. أولاً ، يقوم المدرس بتقسيم الصف إلى أربع أو خمس مجموعات ويختار طالبًا واحدًا من كل فريق للجلوس على كرسي. ثم ، يجلس الطالب على “المقعد الساخن” ليواجة زملاءه ويعطي ظهره إلى السبورة. بعد ذلك ، يكتب المعلم كلمة واحدة فقط على السبورة. الطالب الذي يجلس على المقعد الساخن ، يستمع بعناية إلى زملائه لتخمين الكلمة المطلوبة. اول طالب يخمن الكلمة يفوز بنقطة لفريقة.

  • 2) لعبة التمثيل

إنها نشاط يعزز مستوى التفكير لدى الطلاب. يعطي أحد الطلاب محاولة لتمثيل و اعطاء اشارات لتوضيح الكلمات بدون نطق تماما ، في حين يخمن بقية الطلاب الكلمة المقصودة. لعبة التمثيل هو نشاط يعتمد على الاشارة فقط دون التلفظ باى حرف على الاطلاق. يختار المعلم الطالب القادر على تخمين أكثر من ثلاث كلمات. وأخيرًا ، يقوم الفائز باختيار أي من زملائه للمشاركة فى النشاط.

  • 3) لعبة كرة النار

إنها لعبة مثيرة لمراجعة المتلازمات اللفظية داخل الفصل الدراسي. أولاً ، يختار المعلم اثنين من الطلاب للوقوف في وسط الفصل. ثم يوزع المعلم بعض الورق المخلوط لإنشاء كرات ورقية. كل طالب يعمل على أحد المتلازمات اللفظية المقصودة. بعد ذلك يقول المعلم على متلازم لفظى ويطلب من الطلاب رمي الكرة على الشخص الذى كتب متلازمات لفظية صحيحة.

التعلم المحمول الفعال: ما يجب على المدرسين والطلاب القيام به

تقديم :وليد مندور

الغرفة: p020
من الضروري للغاية أن يتعامل المعلمون مع تكنولوجيا القرن الحادي والعشرين وطريقة مهمة من هذه التكنولوجيا الجديدة هي “التعلم المتنقل” ، وهي عملية تعلم مخصصة على مدار الساعة وطوال أيام الأسبوع. ومع ذلك ، يتطلب تحقيق التسليم الفعال من خلال اعتماد مثل هذه الطريقة على كل من المعلم والمتعلم معرفة كيفية تنفيذ العملية. تهدف هذه الجلسة إلى ما يلي:

  • نظرة عامة مختصرة حول أخلاقيات ومعايير التعلم المتنقل.
  • تقديم نظم إدارة التعلم المحمول.
  • توفير قائمة من التطبيقات الأكثر فائدة لاستخدامها.

واحد من أكثر التطبيقات المفيدة هو “Padlet” ، ويُستخدم لتعزيز مهارات القراءة والكتابة لدى الطلاب.
“Padlet” هو تطبيق عبر الإنترنت يمكن استخدامه لإشراك وتعزيز مهارات المتعلمين ، على سبيل المثال ، يُستخدم لتعليم الطلاب كيفية كتابة بيان أطروحة فعال في المقالات الأكاديمية. يمكن للمعلم أيضًا الاحتفاظ بسجل لردود الطلاب على المهام بحيث يمكن للمدرس تقديم تعليقات وفقًا لذلك.

جدول الأعمال المدرجة

ما الذي يجعل الصف التفاعلي الناجح؟

آﻴﻒ ﻳﻤﻜﻨﻚ اﺳﺘﺨﺪام اﺳﺘﺮاﺗﻴﺠﻴﺎت اﻟﺘﻌﻠﻢ اﻟﻤﺮﺗﻜﺰة ﻋﻠﻰ اﻟﺘﻠﻤﻴﺬ ﻟﺘﻄﻮﻳﺮ (ﻣﻬﺎرات اﻟﻠﻐﺔ اﻟﺸﻔﻬﻴﺔ – ﻣﻬﺎرات اﻟﻼﻋﻰ)؟

  • طوال مناقشة أهمية التفاعل وأهمية اللعب أثناء المحاضرة لتقديم المعلومات.
  • هذه المهارات تساعد الطلاب على التغلب على العقبات في المواد الأكاديمية.
  • أهمية الاستفسار باستخدام “تصنيف بلوم” أو “إظهار ولا تخبر” لجلب المزيد من اللعب والتفاعل إلى الفصل الدراسي بطريقة هادفة.
  • .وضع استراتيجيات تفاعلية لتطوير مهارات اللغة الشفوية ومهارات القراءة والكتابة

ما هو نوع الدعم للطلاب والمعلمين؟

    • يحتاج الطلاب إلى دعم اللغة ، بيئة آمنة للمجازفة ، تعليم استراتيجيات حل المشكلات وإدارة السلوك.
    • يحتاج المعلمون إلى “بدء صغير” مع أزواج ، ثم مجموعات صغيرة ، ثم الفصل بأكمله أو البدء بنشاط واحد ثم مضاعف.

افكار اخيرة:
الفائدة – الدافع – التعلم

  • استخدم فضول الطلاب الطبيعي حول عالمهم.
  • ما هو المهم بالنسبة اليهم؟
  • ما الذي يتساءلون عنه؟

Living Up Listening
Nick Bilbrough
Time: 11:00 (45 minutes)
Location: Mary Cross Hall (American University in Cairo)

أظهر نيك بيلبرو ، معلم الدراما ورواية القصص في تعليم اللغة الثانية ، أهمية الاستماع التي لا يمكن المبالغة فيها ، ولكن قد يكون من الصعب إبقاء المتعلمين متحمسين بنهج يعتمد على الفهم. استكشف مجموعة من الأنشطة المحفزة التي يستخدم فيها مواد الاستماع الحية كمصدر للإدخال. وشدد على حقيقة أننا بحاجة إلى الاستماع في فصولنا حيث يمكننا التأثير على الطلاب عاطفيا ، وليس مجرد الاستماع والإجابة على الأسئلة. يجب أن تحظي الأنشطة أهتمام الطلاب الكامل ليشعروا بالتحمس الحقيقي في اللغة الإنجليزية. أحد أشهر نشاطاته التي استخدمها في جلسته هي قراءة القصص للكبار والأطفال ، لتعزيز الثقة على نطاق واسع. أظهر أن تحسين مهارة الاستماع تحتاج إلى الشخص يستمع الي اللغة المستخدمة على مستوى العالم كالاستماع الي قصة باللغة الانجليزية. بالإضافة إلى ذلك نحتاج إلى ملاحظة وتعمق في اللغة ؛ من خلال خلق قصص وتمثيلها كما فعل في جلسته. وهذا يعني أنه يوافق على حقيقة تشغيل المواد المسجلة ، ولكن استخدام أصواتنا هو طريقة أخرى فعالة. خلال الجلسة الإرشادية ، قام بيلبرو بتلاوة أربع قصص مختلفة مع التدريب التي يمارسونها وأنشطة العمل الجماعي ، وأثناء قراءة أحدهم ، استخدم اللغة العربية. وشدد علي استخدام اللغة الأم عند الحاجة أثناء دروس الاستماع لتبسيط المفردات المعقدة ولأنها تساعد علي تفاعل الطلاب. قال عالم النفس الأمريكي إيريك سيغما إن الاستماع إلى المعلومات الشفوية دون الكثير من التحفيز البصري أمر مهم للغاية للشباب في التطور المعرفي. لأن ما يفعلونه في أذهانهم وهم ينشئون صوراً ويبتكرون صوراً في عقل أحد الأشخاص هو أمر أساسي للتعلم ولأهمية التنمية. مثل الأطفال الذين يشاهدون التلفزيون طوال اليوم دون أن يسمعوا الناس يتحدثون فقراء بطريقة ما. قرب نهاية الجلسة ، ذكر بيلبرو أن ترنيمات مختلفة تساعد المستمعين علي تلقي رسائل بعدة طرق مختلفة كاللغة الروبوتية بدون عاطفة والتعبيرات ، واللغة الأكثر طبيعية مثل شخص حقيقي يتحدث لجلب الانتباه. وأخيرًا ، ذكر بعض مزايا تحدث المعلم كمواد استماع حيث لا نحتاج إلى العديد من المواد, نحتاج فقط إلى أصواتنا للتمثيل بها. وكانت المزايا الأخرى المذكورة هي القدرة على التكيف والبدنية والتحفيز البصري والتفاعلية

مقدمة من د. يسرى الديب
بعنوان: ما هي المشاركة التفاعلية؟ لماذا نطبقها؟ و كيف؟
تقدم ورشة العمل شرحًا لـ “التعليم و التعلم التفاعلي” ، وأنواعه المختلفة ، وجوهرها في الفصول الدراسية في القرن الحادي والعشرين. كما يوفر فرصة للمعلمين للمشاركة في مجموعة متنوعة من الممارسات التفاعلية وتجربة فوائدهم لكل من المعلم والمتعلم. إن العمل الثنائي والجماعي مناسب للمتعلمين من جميع الفئات العمرية. لا يهم حجم قاعة الدراسة في إعداد أنشطة العمل الثنائية والجماعية. تساهم الأعمال الثنائية والجماعية في تطوير اللغة والطلاقة أكثر من القراءة بصوت عال حيث قد يكون هناك طلاب خجولين خائفون أو يشعرون بالحرج من المشاركة أمام الفصل بأكمله. إضافةً إلى ذلك ، فإن التناوب في الإجابة عن الأسئلة بشكل فردي لا يضمن مشاركة الجميع أكثر من العمل الجماعي والعمل الجماعي. كما يمكن اعتبار الهيمنة من بعض المتعلمين عيبًا في العمل الثنائي والجماعي، ولكن بعض الطلاب المسيطرين يمكن أن يساعدوا المعلمين على شرح ومشاركة معرفتهم مع الطلاب الآخرين.

تقييم اللغة:
-محاضرة من قبل “بوجا سانشتي” – غرفة CP39
ناقش المحاضر أهمية تقييم اللغات ومبادئه ومقاييسه وقيوده. أولا ، أبرزت أن تقييم اللغة هو انعكاس على المعلمين “لاختبار ما يعلمه المعلمون”. النقطة الثانية التي ناقشتها هي مبادئ تقييم اللغة الرئيسية (الفعالية – المصداقية – الصلاحية – الفعالية) ، وكيف ينبغي أن تكون. الممارسات في تقييم اللغات ، يجب على المدرسين الجمع بين أنواع مختلفة من التقييمات بينما يجب على الطلاب تقديم ملاحظاتهم. تعتبر المقارنة المعيارية أيضًا إحدى النقاط الرئيسية التي يجب أخذها في الاعتبار في التقييمات ، ومقارنة الاختبارات واتباع إطار دولي هي الخطوات الرئيسية في قياس الأداء. النقطة الأخيرة التي ناقشتها كانت القيود ، ما يجعلك تخطي أي من النقاط والنصائح السابقة. أولاً ، عندما لا يتوافق مع مواصفات الدورة التدريبية الخاصة بك. وثانيا ، عندما تقضي على الإبداع وفي النهاية عندما لا يكون هناك مجال لتغذية الآراء البناءة. في نهاية الجلسة ، قالت إن المدرسين يجب أن يسألوا أنفسهم دائمًا خمسة أسئلة (متى و كيف وماذا ولماذاو لمن؟) قبل إجراء أي تقييم.

Why did you go to PUA for student exchange?

The chance to visit Africa, and more specific an Arab country with so much history as Egypt has, made the decision very easy. PUA offered the necessities and quality needed for my bachelor thesis to be conducted.

How long was the exchange period?

The exchange lasted 8 weeks in total.

How have you been chosen for the exchange?

Prof. Andrew Martin from KTH scouted for students to participate in a collaboration with PUA and KTH, me and my colleagues applied and were accepted.

What do you think are the differences between studying at PUA and KTH?

The difference is a more direct contact or line of communication in PUA compared to KTH. The relationships between pupils and professors are more personal than in KTH. Moreover, the learning is more of a practical character in PUA than in KTH, where the approach is often more theoretical and is conducted to bring discussion.

Did PUA staff, professors, researcher and others that you met been helpful and easy to communicate, discuss and cooperate

They have been excellent in supporting all causes, the communication line is very clear and everyone, including students, are very generous and show great hospitality. Our Egyptian colleagues, whom we collaborate with, have excellent knowledge in their field and are easy to discuss with.

Read More

Why did you go to (KTH Royal Institute of Technology) for staff exchange?

The main objectives of this mobility are:
- Explore the master program in Electrical Engineering in KTH.
- Investigate the availability of joint undergraduate projects submission.
- Acquire new teaching and learning skills from KTH.
- Reinforcement the cooperation between KTH and PUA.

How long was the exchange period?

A month.

How have you been chosen to this visit?

Through a presentation in front of the vice president and the international relations coordinator of PUA University. The presentation includes my goals to this grant of the Erasmus+ staff mobility program and this is done after the submission of the motivation letter and my CV to them.

Read More

Why did you go to the School of Pharmacy, University of Eastern Finland for staff exchange?

I consider the visit to the School of Pharmacy, UEF, as a lifetime experience that I believe it is a milestone in my career. It is a significant opportunity to discover innovative and different teaching and research techniques as well as to explore new foreign culture that is definitely motivational and very inspirational to my career

How long was the exchange period?

The exchange period was 8 days

How have you been chosen to this visit?

The journey started after my motivation letter was selected by Prof. Dr. Maged ElGhazouly, Dean of the Faculty of Pharmacy and Drug Manufacturing. I was one of 5 lecturers who were chosen to present their motivations to contribute in such exchange program in front of Prof. Dr. Mahmoud Mohey ElDin, President of Pharos University in Alexandria and Prof. Dr. Nourhan Fanaky, Vice President for Education and Students Affairs.

How do studies and researches at School of Pharmacy, University of Eastern Finland differ in comparison to your previous experience?

I think they are different in the time and resources available for their research. In addition, most of them are working as a multidisciplinary team which collaborate together for successful publications

Read More

Why did you go to KTH for staff exchange?

To gain more experience about teaching methods, to get introduced to a new culture, to widen my professional network, to know more about the curriculum of the courses in the KTH and compare it to ours in PUA. My main mission was about the BIM courses to transfer the way of teaching and to know all the courses that are taught in the KTH as PUA is starting to teach this new technology.

How long was the exchange period?

It was one month.

How have you been chosen to this visit?

I have been chosen through a process that started by a call to all the staff members for whoever wants to submit a motivation letter to be chosen. Then there was an interview with the faculty of engineering dean and head of departments. Then there was an interview with the head of international relations and the representatives of university’s president.

How do studies and researches at KTH differ in comparison to your previous experience?

It differs a lot as the number of years for the university education at the KTH are 3 for bachelor degree and most of the students there continue post graduate studies for 2 years to complete their master’s degree. One of the great differences is that all the master or PhD thesis are concerned with the industry to solve problems or to renovate the technology of construction.

Read More

Why did you go to (Royal Institue of Technology KTH) for staff exchange?

My trip was part of a grant of the Erasmus+ Staff Mobility Program. The main purpose of the trip was to adopt new teaching methods, interactive learning methods and assessment methods. In addition, visit the laboratories and workshops. Another personal purpose was to network with people interested in the field of my PhD research and exchange knowledge with them.

How long was the exchange period?

The exchange period was for 10 days.

How have you been chosen to this visit?

I applied for it at the PUA. The application included a motivation letter, my CV and a valid IELTS certificate. Then I have done a presentation on the purpose of my application to this visit. The attendees of the presentation were the Vice President of the PUA and the International Relations Coordinator at the PUA.

Read More

Why did you go to (KTH)for staff exchange?

I went there as a part of ICM program among the agreement between KTH and PUA

How long was the exchange period?

10 days

How do studies and researches at (KTH) differ in comparison to your previous experience?

There educaltional system consists of 3-years program BSc and 2 years Msc. The computer and electrical engineering are merged in one schoo;

Did (KTH) staff, professors, researcher and others that you met been helpful and easy to communicate, discuss and cooperate

Yes,

Could you describe a regular day as a student or teacher at (KTH)?

Student : attend lectures and lab sessions Teacher : give lectures, participate in meetings related to research projects

What was the best part of your experience at (KTH)?

Meeting with master programs directors and advanced abs

Read More

What made you chose PUA to study?

Being best authentic private university in Alexandria with highly qualified cooperative Teaching staff from professors to demonstrators is reason enough for anyone to join your University.

Why did you go to (University of Eastern Finland) for student exchange?

In my opinion, the university announced for scholarship was a great opportunity to discover their teaching methods and facilities whilst still student in PUA, as well as experience first-hand the European scandanavian culture.

How long was the exchange period?

About four months since 3rd/sept/2018 to 20th/dec/2018

How have you been chosen for the exchange?

By assessing applicant English proficiency, recommendation letter from my professors, motivation letter and interviews was also done to assess student social and academic background as well as their overall character.

Read More

What made you chose PUA to study?

I choose Pharos University because it is one of the top 10 universities in the Republic of Egypt and its close relationship between other international universities, especially the Royal Institute of Technology (KTH)

Why did you go to (KTH) for student exchange?

To gain experience of travel without parents and self-reliance and to see the cultures of other countries

How long was the exchange period?

It was 3 months

How have you been chosen for the exchange?

I think because I worked hard to study architecture and got the highest grades and excelled at the University of Pharos

Read More

What made you chose PUA to study?

Because of the excellent educational level offered by pharos university.

Why did you go to (KTH) for student exchange?

To gain a new experience and knew the difference between education in Egypt and abroad.

How long was the exchange period?

3 months

How have you been chosen for the exchange?

I was nominated by my department then I have passed the language test and an interview with university administration.

What do you think are the differences between studying at PUA and (KTH)?

The biggest difference is that students there depend on themselves a lot in the education.

Read More

What made you chose PUA to study?

I choose Pharos University to study because I knew about the agreement dual bachelor degree from both KTH and PUA which gives international exposure. Also its one of the best University for the education perspectives.

Why did you go to KTH for student exchange?

To gain experience, knowledge. Also to explore different cultures and know the least technology and trend in architecture.

How long was the exchange period?

3 months

How have you been chosen for the exchange?

First I have been writing my CV and motivation letter. Second I have been through 2 interviews and English test.

Read More

What made you chose PUA to study? 

 I choose Pharos University to study because it is one of the universities that help on producing good generations.

 Why did you go to (KTH) for student exchange?

To gain experience and knowledge from other countries that could help me in my future sake concerning the Architecture Engineering. 

How long was the exchange period? 

3 months 

How have you been chosen for the exchange? 

 By owning high grades, good communication skills and language.

Read More

Why did you go to PUA for student exchange? 

  I heard about the transportation project from my teacher at KTH. I chose PUA for exhange to write my bachelor thesis.

How long was the exchange period?  

3 months. 

 How have you been chosen for the exchange?

By my teacher at KTH. 

What do you think are the differences between studying at PUA and (KTH)? 

  I have nit participated in any courses but otherwise, there are differences such as school rules, computer lab.

Did PUA staff, professors, researcher and others that you met been helpful and easy to communicate, discuss and cooperate.  

Yes, they have been helpful all the period and it was easy to communicate with them.  

Read More

What made you chose PUA to study?

Because it is one of best universities in Alexandria.

Why did you go to KTH Royal Institute of Technology in Stockholm for student exchange?

It was a good chance to gain experience.

How long was the exchange period?

Three months.

How have you been chosen for the exchange?

I have been chosen by my professors.

What do you think are the differences between studying at PUA and KTH Royal Institute of Technology in Stockholm?

The students at KTH is more independent.

Read More

What made you chose PUA to study?

As Pharos is one from the best universities in Egypt, it was recommended for me.

Why did you go to (KTH) for student exchange?

It was the best chance ever to learn a lot about everything, their way of studying, their work during their lectures and tutorial.

How long was the exchange period?

It was for 3 months.

How have you been chosen for the exchange?

I was able to get the highest grades so that I could get my professors' nomination and I worked hard on it

Read More